ضرورت تحول در حوزه علوم انسانی

در پیش نویس ۲۲ صفحه‌ای از نقشه جامع علمی کشور، سه حوزه علوم انسانی، معارف اسلامی و هنر به عنوان علوم هویت ساز، لحاظ شده اند. در نقشه در مورد این علوم آمده است:
۱‌. توسعه ماموریت گرای علوم انسانی و هنر شامل:
الف‌)‌ نظریه پردازی و کاربردی نمودن دستورات قرآن و سنت پیامبر (ص) واهل بیت (ع) و نظریة مهدویت و ترویج و تثبیت مرجعیت علمی اهل بیت (ع) در علوم انسانی و هنر.
ب‌)‌ توسعه علوم اجتماعی و انسانی که نقش انکار ناپذیری در هویت سازی ملی و تمدن سازی دارد.
۲‌. تعریف پروژه‌های جامع و بین رشته‌ای برای نزدیک سازی علوم اجتماعی با مشکلات و واقعیت‌های جامعه.
۳‌. ایجاد ساختار‌های خاص حمایت از توسعه علوم انسانی و هنر شامل:
الف‌)‌ ایجاد شبکه جامع علوم اجتماعی و انسانی به منظور ایجاد سیاست گذاری واحد و هم افزایی.
ب‌)‌ اصلاح روند هدایت تحصیلی و استعداد یابی و تغییر گرایش عمومی نخبگان به تحصیل در علوم انسانی، اسلامی و هنری.
ج‌)‌ تقویت تعامل حوزه و دانشگاه با رویکرد مرجعیت هر کدام در حیطه‌های تخصصی مربوطه.
۴‌. ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای جدید بین علوم اجتماعی و انسانی با سایر رشته‌ها (نظیر رشته گردشگری، کارآفرینی، مدیریت فناوری، و غیره) به منظور توسعه کاربرد این علوم.
۵‌. توجه به توسعه علوم انسانی و هنر با جهت گیری‌های:
الف) حمایت از تولید علم، نظریه پردازی، نقد و مناظره با تاکید بر تضارب آرا و افکار در حوزه علوم انسانی و هنر.
ب‌)‌ کاربردی نمودن علوم انسانی و هنر بر اساس مدیریت آینده (نیازها و ضرورتها)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *